Meløya

Nyhet / Kommunikasjon

Nytt fergeselskap i Meløybassenget

Nytt fergeselskap i Meløybassenget

Vi har stilt noen spørsmål til Erlend Lindseth, administrerende direktør i selskapet Sjøtind AS, som skal drifte ferga i Meløybassenget fra 1. februar 2025.

28.1.2025

Kommunikasjon
Mona Trana

Mona Trana

Øyert

Vi startet med å spørre Lindseth om han kunne fortelle oss litt om selskapet Sjøtind AS. Han forteller at selskapet har base i Ålesund, og er en liten utfordrer til de fire store utenlandske fergeselskapene som pr dags dato dominerer fergesamferdselen i Norge. Selskapet er i dag det største norskeide fergeselskapet her til lands, og har som viktigste ambisjon å drive sikker drift med miljøoppgraderte fartøy. Lindseth forteller videre at de har en liten og smidig administrasjon som gjør selskapet i stand til å vinne anbud, og de har ingen utenlandske eiere som krever stor avkastning.

Hvor har dere administrasjonen?

Vi har administrasjonen i Ålesund, men mye av den daglige administrasjonen vil foregå ombord i fergene.

Hvilke andre samband kjører dere på i Nordland?

Vi betjener fem ruter for Nordland fylke; Mosjøen, Meløybassenget, Rødøy-Melfjordbotn, Gildeskålruten og Meløyruten.

Så fortell oss litt om den nye ferga.

De to første årene blir MF Os hovedfergen. Det er en meget oppgradert ferge, med nytt maskineri og nye propeller. Den har også stor kapasitet i forhold til dagens løsning, og laster 35 Pbe - personbilenheter. Den kan for eksempel ta 4 vogntog og 14 Pbe. På ferga er det salong oppe på soldekk, og den har en maxfart på 12 knop. MF Os har betjent værharde områder nær Stadt i mange år nå, og er ideell for Meløy, mener Lindseth. Fergen er større enn den som vi overtar for, og det blir større bemanning. Noe av mannskapet fra MF Ørnes blir med over til den nye ferga, men det vil bli mange nye ansatte, noen av dem lokale.

Og hva skjer hvis det blir feil på denne ferga?

Vi skal ha MF Meløytind som reserveferge. Denne båten kommer til å starte opp sambandet, og gå i ca en måned til MF Os er på plass. Deretter blir den liggende som reserve i området og være klar til utrykking på kort varsel. MS Skarstind blir også en del av beredskapen.

Image
Bildet øverst og dette bildet er fra MF Meløytind, som er på vei nordover nå.

Så hvis vi øyboere er på tur heim fra bytur, møter på hindringer i veien og akkurat ikke når ferga - venter dere da?

Ja vi må selvfølgelig være fleksible i spesielle tilfeller.

Vil dere samarbeide med lokale grendeutvalg for å finne gode løsninger for helligdagstransport, for eksempel juleruta?

Ja, det er vi selvfølgelig opptatt av.

Så lurer vi på om du har hatt en avslappende juleferie, eller om planlegging av oppstart i Meløybassenget har tatt mye av tiden din?

Vi har vært på hytta deler av jula, men stort sett alt vi har av tid har gått på denne store logistikken. Kona mi, Linda, er også med i administrasjonen, så vi har heldigvis et felles mål når vi bruker all fritid på ferger, forteller Lindseth med et smil.

Vi takker for svar på våre spørsmål, og avslutter med det aller, aller viktigste:

Blir det mulig å kjøpe kaffe på ferga?

Det blir det. Det blir en automat med enkle matretter som varmes i micro, det blir kaffemaskin der og mulighet til å kjøpe mineralvann.